به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روح اله تقیزاده مدیرکل خط و سازههای فنی شرکت راه آهن در توضیح ریل طویل گفت: در کشور ما ریلها با طولهای کوتاه تهیه میشود که پس از انتقال به محل پروژه، نصب و جوشکاری میشود. این در حالی است که در دنیا ریل را با حداکثر طول که عموماً بیشتر از ۱۰۰ متر است تولید میکنند و در کارگاههای ثابت، مجدد جوشکاری و به طولهای بیشتر تبدیل میشود و سپس ریل تولید شده را به محل پروژه حمل و نصب میکنند.
به گفته تقیزاده، مهمترین اثر این روش، افزایش چند برابری کیفیت، ایمنی سیر و کاهش هزینههای نگهداری در طول عمر پروژه است.
مدیرکل خط و سازههای فنی شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: بهدلایل اشاره شده این موضوع در اولویت کاری شرکت قرار گرفته و با استفاده از توان متخصصان داخلی، موضوعات فنی ریل طویل، نهادینه و تجهیزات این کار فراهم شدهاست و در چند نقطه در شبکه ریلی، بهصورت آزمایشی اجرا شدهاست.
تقیزاده گفت: پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران- مشهد بهصورت ریل طویل در مرحله فراخوان است.
به گزارش روابط عمومی شرکت راهآهن، وی با اشاره به اینکه تمامی خطوط جدید توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور احداث میشود خاطرنشان کرد: لازم است این شرکت هم استفاده از روش قدیمی را ممنوع کرده و این موضوع را مانند راه آهن الزامی کند که ما بهعنوان بهرهبردار، مطالبه جدی در این خصوص داریم.
مدیرکل خط و سازههای فنی شرکت راه آهن ضمن تشکر از تلاشهای صورت گرفته جهت بومی سازی تولید ریل گفت: هم اکنون حداکثر طول قابلتولید ریل توسط شرکت ذوب آهن ۳۶ متر بوده که لازم است اقدامات لازم جهت افزایش آن به طولهای بیشتر صورت پذیرد.